Klimatyzacja – wszystko co warto wiedzieć przed sezonem letnim
21.11.2019
Wiosna to nie tylko pora na zmianę opon z zimowych na letnie. Gdy wzrasta temperatura, kierowcy i pasażerowie coraz bardziej doceniają wyposażenie auta w klimatyzację. Pozwala zapewnić przyjemną temperaturę, gdy w ciepłe popołudnie stoją w korkach wracając z pracy, ale też ratuje przed upałem podczas jazdy na letni urlop. Komfort, jaki zapewnia nie jest dany raz na zawsze. Trzeba odpowiednio o nią dbać i regularnie przeglądać. Początek wiosny to najlepszy moment na jej przygotowanie przed ciepłymi miesiącami.
Dlaczego w maju myśleć już o lipcu?
Przegląd klimatyzacji warto zrobić przed szczytem sezonu letniego w dobrym serwisie samochodowym. W warsztatach Bosch Car Service zachęcamy do wizyt już w kwietniu i maju, ale pomoc oferujemy też całym rokiem. Wiosna jest dobrym momentem pod tym względem z uwagi na:
- częsty błąd, jaki kierowcy popełniają zimą – Z reguły od listopada do marca kierowcy w ogóle nie używają klimatyzacji. Dobrą praktyką jest jej włączanie w tym okresie przynajmniej 1-2 razy w miesiącu na około 10 minut. Ten prosty trik pozwala zapobiec nadmiernemu wysychaniu poszczególnych elementów, ponieważ olej sprężarkowy jest rozprowadzany po wszystkich elementach układu. Bez takiej profilaktyki może dojść do uszkodzenia uszczelki wałka sprężarki.
- duże zanieczyszczenie otoczenia w okresie jesienno-zimowym – Jesień i zima to czas, w którym kanaliki wentylacyjne są szczególnie narażone na zabrudzenia. Mogą zostać lekko, a nawet całkowicie zatkane. Wówczas zmniejsza się efektywność nawiewu. Dodatkowym problemem może być także zwiększona wilgotność w aucie. Jeżeli po dużym deszczu lub czyszczeniu auta w myjni obserwujesz mokrą podłogę przy siedzeniu kierowcy lub pasażera, to bardzo prawdopodobne jest, że winne tej sytuacji są zapchane kanaliki wentylacyjne.
- wydłużająca się kolejka oczekujących im bliżej lata – Klimatyzację wiele osób bagatelizuje przez mniej więcej sześć miesięcy w roku. O jej istnieniu i komforcie jazdy, jaki zapewnia, przypominają sobie, gdy prognozy pogody obwieszczają dni i tygodnie z temperaturą powyżej 30 stopni Celsjusza. Wówczas w warsztatach Bosch Car Service odnotowujemy bardzo duży wzrost zainteresowania przeglądami i naprawami klimatyzacji. Obsługujemy wszystkich, jednak czas oczekiwania może się wówczas wydłużyć. Bądź sprytniejszy i umów się na wizytę przed sezonem!
Najczęstsze usterki klimatyzacji i naprawy
Nalegaj na jazdę próbną! Nigdy nie kupuj auta bez sprawdzenia jego zachowania podczas jazdy. Często dopiero po uruchomieniu silnika i przejechaniu się po mieście można dostrzec niepokojące zachowania. Dlatego sprawdź:
- kontrola instalacji – To jeden z pierwszych kroków, jaki jest podejmowany przy serwisie klimatyzacji. Zadanie polega na sprawdzeniu, czy w instalacji znajduje się odpowiednia ilość czynnika chłodzącego. W przypadku znacznego ubytku substancji konieczna jest szersza diagnostyka. Prawdopodobnie pojawiła się nieszczelność, którą można wykryć po napełnieniu układu specjalnym czynnikiem z dodatkiem barwnika UV.
- sprawdzenie temperatury – Głównym zadaniem jest weryfikacja poziomu temperatury. Ogólnie przyjmuje się, że u wylotu kanałów wentylacyjnych przy maksymalnej wydajności systemu temperatura powinna wynosić 2-100C. Oczywiście jest to uzależnione także od ustawień wentylatora i warunków pogodowych. Alarmująca jest jednak zbyt niska oaz zbyt wysoka temperatura przy maksymalnych ustawieniach systemu, co każda osoba, znająca swoje auto szybko wyczuje.
- wymiana filtra – Stosuje się, gdy na filtrze osadzą się zanieczyszczenia różnego pochodzenia, np. błoto, liście, itp. Ponadto nasi eksperci polecają regularną (1-2 razy w roku) wymianę filtra kabinowego.
- czyszczenie lub wymiana chłodnicy – Jest to element istotny dla całego układu, działa podobnie jak skraplacz. Znajduje się z przodu pojazdu, co w połączeniu z jej delikatną budową sprawia, że może dochodzić do jej uszkodzenia nawet przy codziennej eksploatacji – np. uderzenia od kamieni na drodze, zabrudzenie błotem. Czynnik, który nie został schłodzony w skraplaczu wpływa na wzrost ciśnienia w całym układzie, przez co może dojść nawet do trudności z uruchomieniem kompresora.
- czyszczenie lub wymiana parownika – Element ten odpowiada za rozprężenie czynnika, dzięki czemu temperatura spada do niskiego poziomu. Z tego powodu w parowniku osądzają się krople wody, które za pośrednictwem układu odprowadzania usuwane są poza kabinę pojazdu. Dzięki temu we wnętrzu auta nie zbiera się wilgoć. Dlatego też latem, po długiej jeździe z załączoną klimatyzacją na miejscu postojowym pod pojazdem można zauważyć mokre plamy. Źle działający lub uszkodzony parownik może powodować powstanie wilgotnego klimatu we wnętrzu auta, a to sprzyja rozmnażaniu się pleśni i grzybów. Objawia się to nieprzyjemnym zapachem.
Ponadto w układzie klimatyzacji mogą jeszcze wystąpić takie usterki jak: awaria kompresora, uszkodzenie zaworów rozprężnych, zapchanie filtra przeciwpyłowego, uszkodzenie wentylatora chłodnicy. Właśnie dlatego warto oddać pojazd do przeglądu przynajmniej raz na rok do dobrego serwisu. W pobliskim warsztacie Bosch Car Service już teraz możesz umówić się na spotkanie!
WRÓĆ